پويش "فست فود طبيعي جايگزين شيريني " در مدارس شيراز به اجرا در آمد.

با استفاده روزانه 2 واحد از انواع سبزيجات بجاي انواع شيريني، به تثبيت وزن خود كمك كنيم.

 

 

به گزارش روابط عمومي مركز بهداشت شهرستان شيراز – شهدي انقلاب، كارشناس بهبود تغذيه اين مركز، بسيج ملي تغذيه را با محوريت كنترل و پيشگيري از چاقي با تغذيه سالم، در حال اجرا نام برد و گفت: بر اساس مطالعات انجام شده، افردي كه در وعده هاي غذايي خود بيشتر از ميوه و سبزيجات استفاده  مي كنند، احتمال ثابت ماندن وزن يا كاهش وزن در آنها بيشتر است.

 "زيبا كجوري" افزود: قندهاي ساده مثل قند و شكر به سرعت جذب مي شوند، و با توليد انرژي زياد مي توانند باعث اضافه وزن، چاقي و به دنبال آن افزايش خطر ابتلا به بيماري هاي ديابت، پرفشاري خون و برخي از انواع سرطان ها شوند، در حالي كه ميوه و سبزيجات به دليل چگالي انرژي پايين و كالري كم نسبت به ساير مواد غذايي، باعث جلوگيري از اضافه وزن و چاقي مي شوند.

وي سبزيجات و ميوه ها را جزء فست فود هاي طبيعي نام برد، و ادامه داد: در همه جا از جمله خانه، مدرسه، محل كار و بيرون از منزل، مي توان از آنها استفاده كرد، و اگر روزانه حداقل از يك واحد سبزي برگ سبز تيره مثل اسفناج، كاهو و يك واحد سبزي نارنجي مثل هويج و كدو تنبل استفاده شود، مي توان اطمينان حاصل كرد كه ويتامين فولات و ويتامين A مورد نياز بدن تأمين شده است.

اين كارشناس تغذيه، به افزايش شيوع چاقي و اضافه وزن در كودكان و دانش آموزان اشاره كرد و افزود: برگزاري پويش "فست فود طبيعي جايگزين شيريني" به مدت يك هفته در بين دانش آموزان با هدف جايگزين كردن ميوه و سبزيجات به جاي قندهاي ساده در مدارس انجام مي شود، تا با تشكيل كمپين اصلاح الگوي تغذيه اي، افزايش مصرف سبزيجات و كاهش مصرف قند در سبد غذايي دانش آموزن صورت گيرد.

"كجوري" با اعلام اجراي اين پويش، تا پايان دي ماه در مدارس شيراز اضافه كرد: از افراد شركت كننده در پويش درخواست مي شود، به مدت يك هفته مصرف قند، شكر، نبات، انوع شكلات و آبنبات، كيك، كلوچه، انواع دسر، نوشابه و آبميوه هاي صنعتي را از رژيم غذايي خود حذف كرده، و انواع سبزي ها مانند خيار، هويج، كاهو، گوجه فرنگي، ساقه هاي كرفس و انواع كلم را جايگزين آن كنند.

لازم به توضيح است، اين برنامه به همت كارشناس تغذيه مركز خدمات جامع سلامت ارمغان، براي مدارس تحت پوشش در حال اجرا مي باشد.