متن استاتیک شماره 63 موجود نیست

24 شهریور 1404

  • 1404/06/17
  • - تعداد بازدید: 17
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
مرکز بهداشت شهدای انقلاب

تعامل انسان و هوش مصنوعی در مدیریت دانش، پلی به سوی آینده ای هوشمند

 

در دنیای امروز که حجم اطلاعات روز به روز افزایش می یابد مدیریت دانش به عنوان یکی از مهم ترین چالش های سازمان ها و موسسات آموزشی مطرح شده است؛ مدیریت دانش فرایند جمع آوری، سازماندهی، ذخیره سازی و انتقال دانش درون سازمان است، که هدف آن افزایش بهره وری و ارتقا کیفیت تصمیم گیری ها می باشد. در این مسیر هوش مصنوعی به عنوان ابزاری قدرتمند نقش حیاتی ایفا می کند.

 

 

تعامل انسان و هوش مصنوعی در مدیریت دانش ترکیبی از توانایی های شناختی انسان و پردازش سریع و دقیق داده های بزرگ توسط هوش مصنوعی است. هوش مصنوعی قادر است حجم عظیمی از اطلاعات را تحلیل کرده و الگوها و دانش پنهان در داده ها را استخراج کند در حالی که انسان ها با خلاقیت، تفکر انتقادی و تجربه خود بهترین راهکارها را برای بهره برداری از این دانش ارائه می دهند.

 

از جمله کاربردهای هوش مصنوعی در مدیریت دانش می توان به سیستم های پاسخگوی هوشمند، استخراج خودکار دانش از متون و اسناد و یادگیری ماشینی برای پیش بینی نیازهای دانش کاربران اشاره کرد؛ این فن آوری ها موجب می شوند که فرایندهای مدیریت دانش سریع تر، دقیق تر  و به روز تر انجام شود.

 

نکته کلیدی در موفقیت این تعامل تاکید بر نقش انسانی است؛ هوش مصنوعی بدون هدایت و نظارت انسانی نمی تواند جایگزین قضاوت و درک عمیق انسان شود. تعامل موثر میان انسان و هوش مصنوعی زمینه ساز ایجاد محیط های کاری و آموزشی پویا، خلاق و هوشمند است که دانش به صورت بهینه تولید، به اشتراک و به کار گرفته شود.

 

در نهایت با توجه به رشد روزافزون فناوری های هوشمند، سازمان ها، باید به سرمایه گذاری در آموزش و توسعه مهارت های تعامل با هوش مصنوعی بپردازند، تا پرسنل بتوانند به طور موثر از این فن آوری ها بهره مند شوند و نقش فعال تری در مدیریت دانش ایفا کنند.

 

«مریم سعید فیروزآبادی» رابط مدیریت دانش مرکز بهداشت شهدای انقلاب

  • گروه خبری : اخبار
  • کد خبری : 131802
کلیدواژه

تصاویر

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید