مدیریت زمان و راه کارهای مدیریت آن
ارزش مدیریت زمان در شناخت راههایی است که با توجه و عمل به آن میتوان شرایط زندگی را بهبود بخشید
به گزارش روابط عمومی مرکز بهداشت شهرستان شیراز- شهدای انقلاب، مسوول واحد سلامت روان این مرکز، با اشاره به ضرورت استفاده موثر و اثربخش از زمان برای موفقیت در عرصه کار و زندگی گفت: موفقیت هرشخص در جهت تحقق اهداف و آرمانهایش به طور قابل توجهی تابع استفاده موثر از وقت است .
"ندا خورشیدیان" افزود: درگذشته نه چندان دور زمانی که انتخاب و گزینش ها محدودیت داشت، زندگی با ضروریاتش به سادگی سپری میشد؛ افق خواسته ها محدودتر و مردم کمتر نیاز به تفکر در مورد نحوه صرف وقت خود داشتند؛ ولی امروزه با گسترش دامنه اجتماعی و اقتصادی خانواده ها و افزایش فعالیت ها و از طرفی فن آوری های نو، استفاده از زمان را به مراتب مشکل تر کرده است.
او ادامه داد: اگر چه فن آوری ها باعث شده در مدت زمان کمتری به خیلی از اطلاعات دسترسی پیدا کنیم، اما این احساس همیشه وجود دارد که از زمان عقب می مانیم و نمی توانیم از آن به صورت موثر بهره ببریم؛ در واقع همیشه با مساله مدیریت ضعیف زمان مواجه هستیم و می توان گفت مدیریت زمان موضوعی است که همه ما چه در زندگی شخصی و چه در زندگی شغلی یا حرفه ای خود نیاز داریم تا در زندگی موفق شویم.
"خورشیدیان" در تعریف مدیریت زمان گفت: استفاده بهینه از زمان با جدیت و تلاش تمام و اجازه ندادن به دخالت ناروای امور و حادثهها در جریان اجرای برنامه، طبق برنامهای صحیح، و بر اساس درست عمل کردن مقابل رفتارهای واکنشی، و تسلط و حاکمیت بر زمان و مهار نمودن آن را از ارکان مدیریت زمان نام برد؛ در واقع می توان گفت، مدیریت زمان یعنی اینکه کنترل زمان و کار خود را بدست بگیریدو اجازه ندهید که امور و حادثه ها شما را هدایت کنند؛ اگر انسان در رابطه با جریان های زندگی ، انفعالی عمل کند، زمان به شدت هدر می رود.
مسوول واحد سلامت روان مرکز بهداشت شهدای انقلاب، یکی از مهمترین سرمایههای زندگی را وقت دانست، و ادامه داد: ارزش مدیریت زمان در شناخت راههایی است که با توجه و عمل به آن میتوان شرایط زندگی را بهبود بخشید و زندگی مطلوب و مفیدی را برای خود رقم زد.
"خورشیدیان" اولویتبندی کارها را از مهمترین راهکارها در زندگی برای رسیدن به اهداف بلندمدت و کوتاهمدت دانست و گفت: اگر فردی برای انجام کارهایی که قرار است در یک روز انجام دهد اولویتبندی درستی نداشته باشد، به احتمال زیاد از انجام یک یا چند کار مهم باز خواهد ماند؛ افراد موفق تلاش نمیکنند تا همه کارهای خود را انجام دهند، بلکه آنها یاد گرفتهاند تا کارهای مهم خود را انجام دهند.
او داشتن برنامه ریزی را از دیگر راه کارها عنوان کرد و افزود: مهمترین قاعده در برنامه ریزی آن است که کارها را به صورت نوشته درآوریم؛ این کار مزایای بسیاری دارد و باعث کنترل برنامه ها، کاهش فشار بر حافظه و ایجاد انگیزه درونی، داشتن تمرکز درکارها، ایجاد بایگانی از فعالیت های انجام شده یا در حال انجام و تشخیص اولیت اهداف از طریق مقایسه آنها می شود.
این کارشناس سلامت روان توصیه کرد، هر وقت تصمیم به انجام کاری گرفتید همون موقع برای اون کار اقدام کنید، یک قدم کوچک می تواند انرژی و انگیزه بالایی جهت انجام آن بوجود می آورد.
گفتنی است، جلسه آموزشی "مدیریت زمان" برای بیش از 30 نفر از کارکنان بیمارستان شهید فقیهی برگزار شد.
نظر دهید